Door Sofyan Mbarki op 1 juni 2016

Amsterdam moet vrij worden gemaakt van Etnisch Profileren!

Dat etnisch profileren in Nederland bestaat is geen geheim meer en daar zijn we gisteren door de aanhouding van Typhoon weer mee geconfrontreerd. Via Twitter, Facebook en LinkedIn liet hij weten op basis van zijn uiterlijk door de politie aan de kant te zijn gezet. Zijn mooie auto ‘matchte’ namelijk niet met zijn huidskleur. Helaas horen we vaker dat agenten burgers afrekenen op basis van uiterlijk, en niet op basis van hun gedrag. Sommige mensen worden zelfs meerdere keren op een dag staande gehouden zonder dat ze ook maar iets hebben misdaan.

Eerder hebben wij als Pvda Amsterdam opgeroepen dat als er niet veel meer werk wordt gemaakt van diversiteit in het Amsterdamse politiekorps, jonge criminelen zich onbedreigd blijven voelen, omdat we dan geen onderscheid kunnen maken tussen de jongens die deugen en die niet deugen. Politiecontrole op basis van uiterlijk is niet juist, niet nodig en niet effectief. Het kan zelfs bijdragen aan grote maatschappelijke onvrede en zelfs radicalisering. De politie zelf is bovendien uiteindelijk de grootste dupe van die maatschappelijke onvrede.

Meer diversiteit bij de politie zal een grote bijdrage leveren aan het tegengaan van etnisch profileren. We weten echter allemaal dat het binnenhalen van divers talent bij de politie niet heel snel gaat, dus alleen daar op blijven wachten is geen optie. Daarom is het belangrijk dat we alle middelen in gaan zetten die we hebben om dit fenomeen te bestrijden. De introductie van bijvoorbeeld stopformulieren kan wat betreft de Pvda Amsterdam een bijdrage leveren aan het reduceren van etnisch profileren. Om hier achter te komen lijkt het ons, samen met GroenLinks, goed om hier een pilot mee te gaan starten. Amsterdam zou een goede plek daarvoor kunnen zijn.
Agenten worden door de stopformulieren of de stop-app genoodzaakt om de reden, wettelijke basis en opbrengst van een proactieve controle te registreren. Stopformulieren dwingen niet alleen tot reflectie in de beslissingen om burgers te controleren, ook dienen ze om de effectiviteit van de proactieve controle vast te stellen. In 2014 heeft ons eigen Adviesraad Diversiteit en Integratie van de Gemeente Amsterdam ook geadviseerd om stopformulieren in te gaan zetten.
Naast regels en wetten is het ook zaak om het continu over discriminatie te gaan hebben, het probleem te erkennen, naar elkaar te luisteren en samen te blijven praten over mogelijke oplossingen.
Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki