30 juni 2017

Sofyan Mbarki stelt vragen over dreiging tegen Amsterdamse moskeeën

PvdA-raadslid Sofyan Mbarki heeft raadsvragen gesteld over mogelijke bedreigingen aan Amsterdamse moskeeën. Dit naar aanleiding van een reeks incidenten, waarvan gisteravond nog één in Parijs. De PvdA wil weten of deze dreigementen ook in Amsterdam worden geuit en of de gemeente dit monitort. Mbarki: ‘Ik wil dat alle Amsterdammers veilig naar de moskee kunnen. We moeten pal staan voor vrijheid en religieuze tolerantie.’

Op maandag 26 juni heeft de Haagse as-Soennah moskee via facebook naar buiten gebracht dat de moskee een brief gekregen waarin wordt gedreigd met een aanslag met een vrachtauto op moskeegangers. De afzender van de brief stuurde ook een speelgoedvrachtwagentje mee met het dreigement. Volgens de voorzitter van deze moskee krijgen moskeeën geregeld dreigbrieven maar wordt dat meestal niet naar buiten gebracht.  Deze keer deed het moskeebestuur dat wel

Eerder reed op 19 juni j.l. reed  in Londen een bestelbus in op bezoekers van een moskee. Een man is daarbij omgekomen en elf mensen zijn gewond geraakt, van wie er negen naar een ziekenhuis zijn gebracht. Burgemeester Khan sprak daarbij van “een vreselijke terroristische aanslag, gericht op onschuldige mensen”.

De site republiek allochtonië publiceert sinds sinds maart 2010 een lijst met (gewelds)incidenten gericht tegen moskeeën. De lijst is samengesteld op grond van mediaberichten en eerdere blogs op Republiek Allochtonië, Frontaal Naakt (t/m 2009) en de database van Rechtspraak.nl. Deze lijst vertoont de laatste tijd een opmerkelijk snelle groei van het aantal incidenten.

Mbarki: ‘Dit is enorm verontrustend. Ik stel daarom deze vragen omdat ik wil weten wat de gemeente doet. Is er contact met de moskeeën? Is er een veiligheidsanalyse gemaakt en welke signalen krijgen we?’

Waar ben je naar op zoek?