Door Marjolein Moorman op 4 september 2016

‘De man op straat accepteert belastingdeals van multinationals als Apple niet langer’

Amsterdam is de thuishaven van meer dan 20.000 zogenaamde brievenbusfirma’s, die gezamenlijk zo’n 4000 miljard euro doorsluizen naar belastingparadijzen hier ver vandaan. Een stap naar een rechtvaardigere en morele economie is het aanpakken van deze brievenbusfirma’s. Daarom doen we samen met GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP voorstellen om hoe deze firma’s in Amsterdam aan te pakken. Het complete initiatiefvoorstel lees je hier:  initiatiefvoorstel_PvdA_SP_GL_PvdD_inzake_brievenbusfirma’s.

Wat je merkt is dat er een kanteling plaatsvind in het denken hierover. Sinds de bankencrisis hebben mensen genoeg van de elite en de snel groeiende ongelijkheid. Multinationals moeten gewoon belasting betalen net als de bakker om de hoek. Fractievoorzitter Marjolein Moorman is vandaag te gast bij Buitenhof om hierover.

Want op dit moment heeft Nederland een zeer gunstig belastingklimaat dat zorgt voor een grote aantrekkingskracht op buitenlandse investeringen. Dat trekt bedrijven met economische waarde aan die iets waardevols toevoegen aan onze samenleving. Echter, het trekt ook brievenbusfirma’s aan. Papieren hulzen van bedrijven die elders fysiek zijn gehuisvest, maar officieel in Nederland zitten wegens een zeer gunstig fiscaal klimaat. Onzichtbare bedrijven die op papier geregistreerd staan bij de kvk maar geen of amper werkplekken hebben in Nederland. En daarmee speelt Nederland, met Amsterdam als centrum, een rol in de wereldwijde belastingontduiking.

We kennen ondertussen het verhaal dat als we strenger zijn voor deze multinationals als de Starbucks, de Googles en de Apples (lees ‘als we ze geen belastingvoordelen bieden, maar ze gewoon evenveel belasting moeten betalen als de bakker om de hoek’) het vestigingsklimaat van Nederland minder aantrekkelijk wordt en bedrijven zoals deze brievenbusfirma’s naar elders vertrekken en wij hierdoor vele banen en grote inkomsten verliezen. Dit berust echter op een misverstand. ‘Ondernemingen die hun beslissingen hoofdzakelijk baseren op belastingregimes, zijn doorgaans niet de bedrijven die een land veel verder helpen. Ze zijn namelijk niet ingebed in de lokale economie. Dus je geeft belastinginkomsten op om partijen aan te trekken die maar weinig bijdragen.’ aldus Nicholas Shaxson in het Financieele Dagblad.

Marjolein Moorman

Marjolein Moorman is onze wethouder Onderwijs, Armoede, Schuldhulpverlening en Jeugdzorg en was de lijsttrekker van de PvdA Amsterdam bij de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart 2022. De strijd voor gelijke kansen staat centraal in alles wat zij doet. Wil jij alles over haar weten? Bezoek dan haar website www.marjoleinmoorman.nl Marjolein haar verhaal voor Amsterdam   Marjolein haar

Meer over Marjolein Moorman

Waar ben je naar op zoek?