Door Sofyan Mbarki op 18 december 2015

Amsterdam maakt prioriteit van aangifte discriminatie

Amsterdam gaat er hard werk van maken om te zorgen dat men sneller aangifte doet van gevallen van discriminatie en racisme. Een motie van PvdA en D66 werd gisteren in de raad door een meerderheid aangenomen. PvdA-raadslid Sofyan Mbarki is verheugd met de steun van de gemeenteraad: ‘Er zijn helaas nog veel te veel gevallen van discriminatie in Amsterdam. Dit probleem kunnen we niet genoeg prioriteit geven’.

Begin deze maand publiceerde de Anne Frank Stichting een onderzoek waaruit bleek dat het aantal racistische incidenten in Amsterdam enorm gestegen is. In 2014 was er sprake van 26% meer incidenten dan het jaar ervoor. Het betrof hier voornamelijk geweld- en bedreigingsincidenten, maar ook gevallen van discriminatie. Mbarki: ‘We kennen allemaal nog wel de sollicitant die werd afgewezen met als reden ‘is neger’. Zulk soort dieptreurige incidenten gebeuren helaas nog ontzettend vaak. Ik wil alle Amsterdammers die hier mee in aanraking komen aanmoedigen om er zoveel mogelijk melding van te maken. Dat helpt ons om het probleem op te lossen’.

Het verhogen van de aangiftebereidheid door Amsterdammers zal als prioriteit worden gemaakt bij het maken van toekomstig beleid en in contact met de politie, het Openbaar Ministerie en andere samenwerkende partners.

Sofyan Mbarki

Sofyan Mbarki is wethouder van de gemeente Amsterdam namens de PvdA. Zijn portefeuilles zijn Economische Zaken, Sport, MBO, Jongerenwerk en Aanpak Binnenstad.

Meer over Sofyan Mbarki

Waar ben je naar op zoek?